Home

search

Subjectguide
Journals
Books / Serials / Multimedia
Services
Services

Login for Subscribers
Logout

Sitemap
Help
Contacts


Logo






Vol. 21, No. 2, 2006   

Free Abstract     Article (References)     Article (PDF 180 KB)     
Free Access

Original Research Article

The Efficacy of Omega-3 Fatty Acids on Cognitive Function in Aging and Dementia: A Systematic Review
Amalia M. Issaa, b, Walter A. Mojicaa, Sally C. Mortona, Shana Trainaa, b, c, Sydne J. Newberrya, Lara G. Hiltona, Rena H. Garlanda, Catherine H. MacLeana, c, d

The Southern California Evidence-Based Practice Center -
aRAND Health, Santa Monica, Calif., Schools of
bPublic Health and
cMedicine, University of California,
dThe Greater Los Angeles VA Medical Center, Los Angeles, Calif., USA

Address of Corresponding Author

Dement Geriatr Cogn Disord 2006;21:88-96 (DOI: 10.1159/000090224)


 goto top of page Key Words

  • Omega-3 fatty acids
  • Treatment of dementia
  • Alzheimer's disease
  • Cognitive function in normal aging

 goto top of page Abstract

We systematically reviewed the published literature on the effects of omega-3 fatty acids on measures of cognitive function in normal aging, incidence and treatment of dementia. Computerized databases were searched for published literature to identify potentially relevant studies with the intent to conduct a meta-analysis. We screened 5,865 titles, reviewed 497 studies of which 49 underwent a detailed review, and found 5 studies that pertained to our objectives. We included controlled clinical trials and observational studies, including prospective cohort, case-control, and case series designs; we excluded case reports. We had no language restrictions. We abstracted data on the effects of omega-3 fatty acids and on study design, relevant outcomes, study population, source, type, amount, and duration of omega-3 fatty acid consumption, and parameters of methodological quality. A single cohort study has assessed the effects of omega-3 fatty acids on cognitive function with normal aging and found no association for fish or total omega-3 consumption. In four studies that assessed the effects of omega-3 fatty acids on incidence and treatment of dementia, a trend in favor of omega-3 fatty acids (fish and total omega-3 consumption) toward reducing risk of dementia and improving cognitive function was reported. The available data are insufficient to draw strong conclusions about the effects of omega-3 fatty acids on cognitive function in normal aging or on the incidence or treatment of dementia. However, limited evidence suggests a possible association between omega-3 fatty acids and reduced risk of dementia.

Copyright © 2006 S. Karger AG, Basel


 goto top of page Author Contacts

Amalia M. Issa, MPH, PhD
RAND Corporation Division of Health
1776 Main Street
Santa Monica, CA 90401 (USA)
E-Mail aissa1@ucla.edu


 goto top of page Article Information

The views expressed in this article are those of the authors and do not necessarily reflect those of the Agency for Healthcare Research and Quality or the U.S. Department of Health and Human Services.

Accepted after revision: September 7, 2005
Published online: December 9, 2005
Number of Print Pages : 9
Number of Figures : 1, Number of Tables : 5, Number of References : 23

 
Journal Home
Journal Content
Guidelines
Editorial Board
Aims and Scope
Subscriptions
Medline Abstract (ID 16340205)
Download Citation
Cited In



This journal is part of the first subject package of the Karger

Journal Archive Collection

Information on packages (PDF)
Free sample issues


For non-native English speakers and international authors who would like assistance with their writing before submission, we suggest American Journal Experts for their scientific editing service.




copyright  © 2009 S. Karger AG, Basel