Home

search

Subjectguide
Journals
Books / Serials / Multimedia
Services
Services

Login for Subscribers
Logout

Sitemap
Help
Contacts


Logo






Vol. 27, No. 4, 2009   

Free Abstract     Article (Fulltext)     Article (PDF 268 KB)     

Original Paper

Is Antioxidant and n-3 Supplementation Able to Improve Functional Status in Poststroke Patients? Results from the Nutristroke Trial
F. Garbagnatia, G. Cairellaa, A. De Martinoa, b, M. Multaric, U. Scognamiglioa, V. Venturieroc, S. Paoluccic

aCentro Studi Alimentazione e Riabilitazione, IRCCS Fondazione S. Lucia,
bDepartment of Biology, University of Rome Tor Vergata, and
cIRCCS Fondazione S. Lucia, Rome, Italy

Address of Corresponding Author

Cerebrovasc Dis 2009;27:375-383 (DOI: 10.1159/000207441)


 goto top of page Key Words

  • Stroke rehabilitation
  • Nutritional supplements
  • Antioxidants
  • Fatty acids, n-3

 goto top of page Abstract

Background: To test whether supplementary antioxidants and n-3 fatty acids, alone or in combination, could improve functional status in stroke survivors. Methods: We performed a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial in 72 stroke patients (47 males; age 65.3 ± 12.9 years) admitted to a rehabilitation hospital for sequelae of first-ever ischemic stroke, and divided them into 4 subgroups. Group 1 patients received daily oral antioxidants, group 2 received n-3 polyunsaturated fatty acids, group 3 both supplements, and group 4 placebo, all for 12 months. No difference at baseline was observed among groups in neurological severity or in disability. All measures were repeated after 6 and 12 months of treatment. All major clinical events were recorded. Results: At baseline, 25% of the patients had a low plasma vitamin status, and 48.5% was at risk of undernutrition. At the 1-year follow-up, we observed a trend for lower mortality (p = 0.060) in subgroups treated with n-3 fatty acids, but without significant differences in rehabilitation result status among groups. Conclusions: Malnutrition is widely observed in patients admitted to a rehabilitative hospital for stroke rehabilitation, and dietary supplementation, even if not able to improve rehabilitation results, is likely to reduce mortality at the 1-year follow-up.

Copyright © 2009 S. Karger AG, Basel


 goto top of page Author Contacts

F. Garbagnati
CeSAR - Centro Studi Alimentazione e Riabilitazione
c/o Fondazione S. Lucia, Via Ardeatina, 306
IT-00179 Roma (Italy)
Tel. +39 06 5150 1541, Fax +39 06 5032 097, E-Mail cesar@hsantalucia.it


 goto top of page Article Information

Received: July 10, 2008
Accepted after revision: November 25, 2008
Published online: March 10, 2009
Number of Print Pages : 9
Number of Figures : 3, Number of Tables : 6, Number of References : 46

 
Journal Home
Journal Content
Guidelines
Editorial Board
Aims and Scope
Subscriptions
Medline Abstract (ID 19276620)
Download Citation



This journal is part of the first subject package of the Karger

Journal Archive Collection

Information on packages (PDF)
Free sample issues

Case Reports in Neurology


For non-native English speakers and international authors who would like assistance with their writing before submission, we suggest American Journal Experts for their scientific editing service.




copyright  © 2010 S. Karger AG, Basel